חשבון אינפינטסימלי 1

חשבון אינפינטסימלי 1 הוא ענף במתמטיקה העוסק בשינוי מתמשך ובקצבי שינוי, המכונה נגזרות ואינטגרלים. הוא מהווה את הבסיס לחלק ניכר מהמתמטיקה המודרנית והוא חיוני בתחומים כמו פיזיקה, הנדסה וכלכלה.
מרצה: מיכאל לוינוב
מחיר: 390.00
187 שיעורים
59 שעות 13 דקות
רוצים לראות מה יש בקורס?
התרשמות חינם
סילבוס - מה לומדים בקורס?
פרק 1 - עבודה עם ערך מוחלט, ערך שלם, קבוצות צפופות ואינדוקציה
שיעורים : 11
סה״כ : 2 שעות 48 דקות
  • תרגיל 1 - מדברים אינדוקציה בסיס, הנחה וצעד
    23 דקות
  • תרגיל 2 - עושים אינדוקציה
    17 דקות
  • תרגיל 3 - עובדים באינדוקציה ותוספת קטנה
    11 דקות
  • תרגיל 4 - מספרים רציונליים ואי רציונליים וסעיף של אינדוקציה
    20 דקות
  • תרגיל 5 - פעולות אלגבריות בין רציונלים ואי-רציונלים
    17 דקות
  • תרגיל 6 - לומדים לעבוד ולהכיר משוואות של ערך מוחלט וערך שלם
    26 דקות
  • תרגיל 7 - עבודה קצת יותר מופשטת עם ערך מוחלט ואי-שוויון המשולש
    13 דקות
  • תרגיל 8 - נוכיח כי קבוצה נתונה היא צפופה ב - R
    8 דקות
  • תרגיל 9 - מוכחים שקילות בין הגדרת הצפיפות להגדרה נוספת לצפיפות (ולהפך)
    9 דקות
  • תרגיל 10 - נתונה קבוצה צפופה, כעת נוכיח שקבוצה אחרת צפופה ואחרת לא. נעזרים בהגדרה השקולה
    21 דקות
  • תרגיל 11 - נוכיח כי האי-רציונליים צפופה ב- R
    4 דקות
פרק 2.1 - גבולות של סדרה - עבודה אינטנסיבית עם הגדרת הגבול
שיעורים : 19
סה״כ : 7 שעות 27 דקות
  • מבוא - המחשת הגדרת הגבול - קיום והיעדר קיום (המקרה הממשי)
    52 דקות
  • תרגיל 1 - הוכחה לקיום גבול בלשון N ואפסילון
    33 דקות
  • תרגיל 2 - הוכחה לקיום גבול בלשון N ואפסילון
    26 דקות
  • תרגיל 3 - הוכחה לקיום גבול בלשון N ואפסילון + טכניקת כפל בצמוד
    19 דקות
  • תרגיל 4 - הוכחה לקיום גבול בלשון N ואפסילון + טכניקת כפל בצמוד
    17 דקות
  • תרגיל 5 - הוכחה לקיום גבול בלשון N ואפסילון + עבודה עם ערך תחתון
    30 דקות
  • תרגיל 6 - הוכחה לקיום גבול אינסופי בלשון M ו-N
    16 דקות
  • תרגיל 7 - הוכחה לקיום גבול אינסופי בלשון Mו-N וטכניקת הכפל בצמוד
    25 דקות
  • תרגיל 8 - הוכחה לקיום גבול אינסופי בלשון Mו-N + ערך שלם תחתון
    20 דקות
  • תרגיל 9 - הוכחה לקיום גבול למינוס אינסוף בלשון Mו- N וערך תחתון
    17 דקות
  • תרגיל 10 - הוכחה לקיום גבול למינוס אינסוף בלשון M ו-N + ערך שלם תחתון + כפל בצמוד
    25 דקות
  • תרגיל 11 - נוכיח שסדרה מתבדרת בלשון אפסילון ו - N
    46 דקות
  • תרגיל 12 - מוכחים שסדרה מתבדרת בלשון אפסילון ו - N
    29 דקות
  • תרגיל 13 - הולכים להוכיח שסדרה מתבדרת בלשון N ואפסילון עבור סדרה של "החלק השיברי״
    21 דקות
  • תרגיל 14 - הולכים להוכיח שסדרה מתבדרת בלשון N ואפסילון - מומלץ לעבור על תרגיל 13 לפני
    29 דקות
  • תרגיל 15 - מוכחים בלשון אפסילון ו- N שסדרה לא מתכנסת לאינסוף
    17 דקות
  • תרגיל 16 - מוכחים בלשון N ו- אפסילון שסדרה לא מתכנסת לאינסוף
    10 דקות
  • תרגיל 17 - מוכחים בלשון N ו- אפסילון שסדרה לא מתכנסת לאינסוף שלילי
    9 דקות
  • תרגיל 18 - מוכחים בלשון N ו- אפסילון שסדרה לא מתכנסת לאינסוף שלילי
    6 דקות
פרק 2.2 - תרגול תאורטי של סדרות
שיעורים : 10
סה״כ : 4 שעות 47 דקות
  • תרגיל 1 - שאלה תאורטית המדגישה שימוש בהגדרת הגבול ככלי להוכחת טענות והצגה נכונה לדוגמה נגדית
    59 דקות
  • תרגיל 2 - בפנינו 5 סעיפים העוסקים בהוכחות והפרכות בעזרת הגדרת הגבול ושימוש במשפטים נוספים כגון הזזה
    56 דקות
  • תרגיל 3 - תרגיל קשה. סעיף ב' מיישם הוכחה לא פשוטה שדורשת אינדוקציה וסעיף ג' משתמש בסעיף ב' ומדברים על הזזה
    35 דקות
  • תרגיל 4 - תרגיל תאורטי שעוסק בעבודה עם הגדרת הגבול ובניית דוגמאות נגדיות
    46 דקות
  • תרגיל 5 - תרגיל תאורטי שמייצגת שאלת הוכח/הפרך מבחינה ויישום טענה 2.47
    16 דקות
  • תרגיל 6 - הוכח/הפרך - מייצג שאלת בחינה ומתעסק עם ערך שלם תחתון
    13 דקות
  • תרגיל 7 - מפריכים שאלה שמדמה שאלת מבחן. ההבדל בין להיות גדול מ- אפס לבין גדול ממש מ - 0 ואינטואיציה לגבי סדרות עולה
    16 דקות
  • תרגיל 8 - הפרכה של שאלת בחינה. בנייה סדרה מעניינת שלא עולה משום נקודה
    15 דקות
  • תרגיל 9 - חישוב מיוחד של גבול ע"י סנדוויץ' והעובדה שפונקציה מעריכית "מנצחת" פולינום
    16 דקות
  • תרגיל 10 - עבודה עם שורש n-י וגבול. כמובן שלא שוכחים לשתף את הסנדוויץ
    14 דקות
פרק 3 - דיון על סדרות, תתי-סדרות, גבולות חלקיים ובולצאנו-ויירשטראס
שיעורים : 18
סה״כ : 4 שעות 57 דקות
  • תרגיל 1 - חישוב טכני של גבול ושימוש באריתמטיקה ומשפטים 2.47-2.48-2.49
    31 דקות
  • תרגיל 2 - חישוב טכני של גבול ושימוש באריתמטיקה ומשפטים 2.47-2.48-2.49
    14 דקות
  • תרגיל 3 - תרגיל קצר לחישוב גבול שניראה "מפחיד"
    3 דקות
  • תרגיל 4 - חישוב גבול בשני דרכים: 1. שימוש בכיסוי ותתי סדרות 2. סנדוויץ
    21 דקות
  • תרגיל 5 - חישוב גבול מיוחד עם אקספוננט (e) תוך שימוש בדוגמה ותרגיל חשוב מהספר
    17 דקות
  • תרגיל 6 - חישוב גבול (או אי-קיום גבול) מיוחד עם אקספוננט (e) תוך שימוש בדוגמה ותרגיל חשוב מהספר
    11 דקות
  • תרגיל 7 - נסביר מהו חסם מעליל ו-sup נסביר בקצרה ובצורה אינטואיטיבית מהו חסם עליון ומהו החסם העליון (sup). ונפתור 3 תרגילים בהם נמצא sup ונמצא max
    33 דקות
  • תרגיל 8 - דיון אינטואיטיבי על חסם תחתון - inf וכמובן תרגילים בהם מוכחים קיום ומוצאים אותו
    25 דקות
  • תרגיל 9 - אינפימום וסכום של סדרות
    15 דקות
  • תרגיל 10 - סופרימום ומכפלה של סדרות
    5 דקות
  • משפט 3.16 - הוכחה נוכיח את משפט 3.16 כדי שנוכל להשתמש בו בהמשך
    8 דקות
  • תרגיל 11 - מוכחים שסדרה המוגדרת רקורסיבית מתכנסת ע"י משפט 3.16 + אינדוקציה + הזזה וכמובן שהגיון בריא
    22 דקות
  • תרגיל 12 - התכנסות של סדרה חסומה ומונוטונית - משפט 3.16, הזזה ואריתמטיקה
    15 דקות
  • תרגיל 13 - התכנסות של סדרה המוגדרת באופן רקורסיבי - משפט 3.16
    21 דקות
  • תרגיל 14 - גבולות חלקיים - הגבול העליון והגבול התחתון
    14 דקות
  • תרגיל 15 - גבולות חלקיים וסדרה שמוגדרת כמקסימום בין 2 סדרות
    22 דקות
  • תרגיל 16 - עוד תרגול של גבולות חלקיים ותתי-סדרות
    8 דקות
  • תרגיל 17 - גבול עליון והתכנסות של סדרה
    10 דקות
פרק 4 - גבולות בלשון אפסילון-דלתא ובלשון M ו-N
שיעורים : 20
סה״כ : 6 שעות 14 דקות
  • הקדמה תרגיל א' - ממחישים ע"י גרף מה המשמעות של חח"ע ומשתמשים בהגדרה כדי להראות שפונקציה היא חח"ע ובונים דוגמה נגדית - דיון אינטואיטיבי שמטרתו להמחיש את מושג ה - חח"ע
    15 דקות
  • הקדמה תרגיל ב' - מבינים מה היא פונקציה על ועובדים עם ההגדרה. שאלה שמטרתה המחשה והסבר פשוט עבור המושג על
    23 דקות
  • הקדמה תרגיל ג' - הרכבות ותחומי הגדרה בסיסיים
    22 דקות
  • הקדמה תרגיל ד' - הוכח/הפרך - חח"ע, על, מונוטוניות והרכבות
    22 דקות
  • תרגיל 1 - הסבר אינטואיטיבי להגדרת הגבול ע"י גרף ודיון על הגדרת הגבול
    16 דקות
  • תרגיל 2 - הגדרת הגבול בלשון אפסילון ודלתא
    9 דקות
  • תרגיל 3 - הגדרת הגבול בלשון אפסילון ודלתא
    29 דקות
  • תרגיל 4 - הגדרת הגבול בלשון אפסילון ודלתא
    13 דקות
  • תרגיל 5 - מחשבים גבול בלשון אפסילון ו-N
    18 דקות
  • תרגיל 6 - התכנסות של פונקציה בלשון אפסילון ו - N והפעם x שואף לאינסוף
    14 דקות
  • תרגיל 7 - התכנסות של פונקציה בלשון אפסילון ו - N והפעם x שואף לאינסוף
    14 דקות
  • תרגיל 8 - מוכחים התכנסות לאינסוף כאשר x שואף לאינסוף לפי הגדרה - בלשון M ו- N
    15 דקות
  • תרגיל 9 - נוכיח גבול כאשר איקס שואף לאנסוף הפונקציה גם בלשון Mו-N כמובן
    12 דקות
  • תרגיל 10 - נוכיח בלשון M ו- דלתא שגבול בנקודה הוא אינסוף
    21 דקות
  • תרגיל 11 - מוכחים התכנסות למינוס אינסוף בנקודה בלשון M שלילי ודלתא
    14 דקות
  • תרגיל 12 - נוכיח בלשון M ו- N שכאשר איקס שואף לאינסוף שלילי הפונקציה שואפת לאינסוף שלילי גם כן
    17 דקות
  • תרגיל 13 - מוכחים בלשון M ו- N שכאשר x שואף למינוס אינסוף גם הפונקציה שואפת למינוס אינסוף
    37 דקות
  • תרגיל 14 - נוכיח בלשון אפסילון ודלתא שלא קיים גבול) !!! חסר דיוק באחד המעברים - תיקון ב - Resources
    22 דקות
  • תרגיל 15 - נוכיח שפונקציה לא מתכנסת לשום ערך ממשי בלשון אפסילון ודלתא
    22 דקות
  • תרגיל 16 - נוכיח שפונקציה לא מתכנסת לשום ערך ממשי כאשר איקס שואף לאינסוף - בלשון N ו- אפסילון
    19 דקות
פרק 5 - דיון על רציפות, ערך הביניים, רציפות במידה שווה
שיעורים : 34
סה״כ : 9 שעות 51 דקות
  • תרגיל 1 - דיון מקדים למושג הרציפות + תרגיל פשוט להמחשת מושג הרציפות ודיון על ההבדל בין רציפות לקיום גבול
    20 דקות
  • תרגיל 2 - מתי פונקציה רציפה ומתי לא + סיווג אי רציפות (סליקה, מין 1, מין 2)
    28 דקות
  • תרגיל 3 - נסווג היכן פונקציה רציפה והיכן לא וכמובן נחליט מה סוג נקודות האי רציפות
    30 דקות
  • תרגיל 4 - !חשוב! - לצפות בתרגיל 14 בפרק 4 נסווג היכן פונקציה רציפה והיכן לא וכמובן נחליט מה סוג נקודות האי רציפות
    24 דקות
  • תרגיל 5- שימוש במושג הרציפות לפי הגדרתו כדי לדבר על מונוטוניות בקטע סגור - שאלה תאורטית ועוסקת בהנחת השלילה
    30 דקות
  • תרגיל 6- הוכח/הפרך - נגיעה ראשונה בדיריכלה (זהו רמז על חשבון הבית - תנסו לפתור לבד!)
    6 דקות
  • תרגיל 7 - רציפות ומונוטוניות: האם מכך שפונקציה כפול עצמה היא מונוטונית עולה מחייב אותנו למונוטוניוטת של ״המקורית״?
    12 דקות
  • תרגיל 8 - רציפות וחוסר רציפות של פונקציית דיריכלה
    25 דקות
  • תרגיל 9 - מפעילים דיריכלה על סדרה - הוכיחו או הפריכו "תחשבו ענפים" (ישנו תיקון לנוסח השאלה ב - Q&A)
    7 דקות
  • מקרה פרטי של ערך הביניים - 5.29 - מוכחים את משפט 5.29 בטכניקה שונה ממה שכתוב בספר! יישום של טכניקות מאוד חשובות ושימוש בהגדרת הרציפות בנקודה מצד ימין ושמאל.
    42 דקות
  • תרגיל 10 - תירגול של משפט 5.29 - מקרה פרטי של משפט ערך הביניים
    21 דקות
  • תרגיל 11 - תירגול של משפט 5.29 - מקרה פרטי של משפט ערך הביניים
    15 דקות
  • תרגיל 12 - תירגול של משפט 5.29 - מקרה פרטי של משפט ערך הביניים
    11 דקות
  • ערך הביניים של קושי (5.31) - פה אנחנו מוכחים את המשפט ומסבירים את הרעיון הכללי של שימוש בו. טכניקה חשובה של יצירת פונקציה הפרשית ושימוש במשפט 5.29
    11 דקות
  • תרגיל 13 - שימוש במשפט ערך הביניים של קושי כדי להוכיח שהפונקציה היא על. תרגול חשוב ובו נלמד איך "לסגור קטע" ע"י שימוש בהגדרת הגבול
    19 דקות
  • תרגיל 14 - שימוש במשפט ערך הביניים כדי להוכיח שפונקציה מקבלת על ערך חיובי בחלק החיובי של ציר ה- x
    23 דקות
  • תרגיל 15 - נשתמש בערך הביניים בכדי להוכיח שהפונקציה לא חח"ע
    16 דקות
  • המשפט ה-1 של ויירשטראס - נוכיח ונסביר את המשפט ונבין באופן כללי איך נשתמש בו בשאלות אחרות
    20 דקות
  • תרגיל 16 - נוכיח שפונקציה חסומה בישר הממשי ע"י הגדרת הגבול וויירשטראס ה - 1
    11 דקות
  • תרגיל 17 - נוכיח שפונקציה חסומה בקטע פתוח ע"י הגדרת הגבול וויירשטראס ה - 1 נוכיח בשני אופנים!!!
    14 דקות
  • המשפט ה-2 של ויירשטראס - נוכיח את המשפט השני של ויירשטראס בעזרת המשפט ה - 1 של ויירשטראס והגדרה של פונקציות עזר. תרגיל מאוד אינפורמטיבי ומיישם טכניקות נפוצות
    10 דקות
  • תרגיל 18 - מוכחים שפונקציה כללית מקבלת מינימום בישר הממשי ע"י הגדרת הגבול והמשפט השני של ויירשטראס
    15 דקות
  • תרגיל 19 - נוכיח שבין כל שתי נקודות מקסימום מקומי מסתתר לו מינימום מקומי ע"י המשפט השני של ויירשטראס. תרגיל מאתגר מאוד שדורש התחשבות במספר מקרים
    15 דקות
  • תרגיל 20 - נוכיח ע"י הגדרת הגבול והמשפט השני של ויירשטראס כי הסופרימום לא יכול להיות 0
    9 דקות
  • תרגיל 21 - תרגיל עם 3 סעיפים ובהם נוכיח 1. חסימות 2. מינימום 3.מקסימום נעזרים בהגדרת הגבול והמשפט השני של ויירשטראס
    24 דקות
  • תרגיל 22 - כניסה לדיון על רציפות במידה שווה - רב"ש נעשה דיון אינטואיטיבי לגבי הרעיון. - 2 סעיפים יחסית פשוטים בהם נוכיח רב"ש לפי הגדרה. - 2 סעיפים בהם נוכיח כי הפונקציה איננה רב"ש
    33 דקות
  • תרגיל 23 נוכיח שפונקיה רציפה במידה שווה לפי הגדרה
    15 דקות
  • תרגיל 24 - הוכחה מורכבת של אי-רציפות במידה שווה. נשתמש בסדרה כדי למצוא x ו - y לכל דלתא !!! שימוש קל בטכניקה של פרק 6 - אפשר לדלג לפרק 6 ואז לחזור לפה כמובן).
    12 דקות
  • תרגיל 25 סעיף א' - נוכיח את משפט 5.49 סעיף ב' - נשתמש במשפט הנ"ל ונוכיח רב"ש בקטע פתוח
    12 דקות
  • תרגיל 26 - נוכיח כי אם פונקציה רציפה בקטע חצי סגור מ- a (כולל) לאינסוף ויש לה גבול ממשי באינסוף אז היא רציפה במידה שווה בקטע הנתון (שאלה 48 מהספר)
    16 דקות
  • תרגיל 27 - נוכיח כי אם פונקציה רציפה בשני קטעים בעלי אותו קצה אז היא רציפה באיחודם - שאלה 49 מהספר
    19 דקות
  • תרגיל 28 - יישום שאלה 48 (תרגיל 26) וחישוב גבולות יצירתי
    14 דקות
  • תרגיל 29 - יישום שאלה 48 (תרגיל 26) וחישוב גבולות יצירתי
    8 דקות
  • תרגיל 30 - שני סעיפים: 1 - נוכיח רב"ש בקטע 2 - נשנה קצת את הנתונים ונבין איך הדבר השפיע על התוצאה
    9 דקות
פרק 6 - גבולות עם ln וגבולות של 1 בחזקת אינסוף
שיעורים : 9
סה״כ : 2 שעות 1 דקות
  • תרגיל 1 - תרכיל טכני ובו נחשב גבול מהצורה של 1 בחזקת אינסוף
    9 דקות
  • תרגיל 2 - תרגיל טכני לחישוב גבול עם אקספוננט - e ושימוש קל בהיינה לטובת הסברים
    15 דקות
  • תרגיל 3 - תרגיל טכני של חישוב גבולות עם שימוש בשאלה מהספר וטכניקה אלגברית עבור ln
    12 דקות
  • תרגיל 4 - תרגיל טכני לחישוב גבול עם אקספוננט - e ושימוש קל בהיינה לטובת הסברים
    13 דקות
  • תרגיל 5 - תרגיל טכני ובו נחשב גבול ונשתמש בטכניקה אלגברית ו - ln
    12 דקות
  • תרגיל 6 - תרגיל טכני ובו נבדוק האם קיים גבול ונשתמש בטכניקה אלגברית עבור ln
    15 דקות
  • תרגיל 7 - תרגיל טכני ובו נבדוק האם קיים גבול ונשתמש בטכניקה אלגברית עבור ln
    10 דקות
  • תרגיל 8 - פונקציה שלא רב"ש: נוכיח גבול של סדרה כדי "לבחור x ו- y" נשתמש בסעיף א' ובהגדרה של "לא רב"ש" נוכיח שרב"ש ע"י קנטור וסגירת קטע
    24 דקות
  • תרגיל 9 - נוכיח שפונקציה מקבלת מינימום מוחלט בקטע נתון וזה ע"י ויירשטראס ה - 2 ופונקציית ln
    10 דקות
פרק 7 - הנגזרת - עבודה לפי הגדרה
שיעורים : 14
סה״כ : 3 שעות 13 דקות
  • הקדמה - דיון על הגדרת הנגזרת בדיון הזה נמחיש את מושג הנגזרת ונדגים אותו על פונקציות פשוטות
    24 דקות
  • תרגיל 1 - דיון טכני סביב מושג הנגזרת ובדיקה לפי הגדרה
    24 דקות
  • תרגיל 2 - תרגיל טכני ובו אנחנו בודקים גזירות ורציפות בנקודות
    15 דקות
  • תרגיל 3 - דיון טכני סביב מושג הנגזרת ובדיקה לפי הגדרה
    15 דקות
  • תרגיל 4 - דיון טכני סביב מושג הנגזרת ובדיקה לפי הגדרה
    19 דקות
  • תרגיל 5 - תרגיל טכני ובו אנחנו דנים בגזירות ורציפות של פונקציה "מוזרה"
    19 דקות
  • תרגיל 6 שאלה בסגנון - הוכח הפרך בדיקת קיום נגזרת בנקודה לפי הגדרה ומשני הצדדים
    7 דקות
  • תרגיל 7 - תרגיל תאורטי העוסק בהגדרת הנגזרת ביחד עם פונקציה זוגית
    3 דקות
  • תרגיל 8 - תרגול תאורטי - שאלת הוכחה ושימוש בהגדרת הנגזרת
    7 דקות
  • תרגיל 9 - תרגיל תאורטי העוסק בהגדרת הנגזרת - הגדרת הגבול ותכונה מיוחדת של אי-שוויון המשולש
    10 דקות
  • תרגיל 10 - תרגיל תאורטי העוסק בהגדרה לנגזרת וטענת אם ורק אם ודיון על הרכבה
    19 דקות
  • תרגיל 11 - תרגיל תאורטי העוסק בהגדרת הנגזרת בנקודה וערך מוחלט
    12 דקות
  • תרגיל 12 - האם קיימת פונקציה שהנגזרת שלה היא... עבודה עם סדרות והגדרת הנגזרת
    8 דקות
  • תרגיל 13 - עבור אילו פרמטרים הפונקציה גזירה ב- R
    10 דקות
פרק 8 - דיון מעמיק בנגזרת - קיצון, מונוטוניות, פרמה, רול, לגרנז׳, דארבו ולופיטל
שיעורים : 45
סה״כ : 11 שעות 12 דקות
  • הקדמה - מקסימום ומינימום מקומי מה זה מינימום מקומי- מקסימום מקומי אל מול נקודות קצה
    14 דקות
  • תרגיל 1 - תרגיל העוסק בנקודות קצה ובמונוטוניות
    11 דקות
  • משפט פרמה נוכיח את משפט פרמה
    13 דקות
  • תרגיל 2 - תרגיל תאורטי העוסק במשפט פרמה כדי להוכיח שנגזרת מתאפסת בנקודה פנימית בקטע
    14 דקות
  • תרגיל 3 - שימוש בטענה השוללת (רמז!!!) את משפט פרמה ובמשמעות של נגזרת שלא מתאפסת בכדי למצוא שורשים לפונקציה
    15 דקות
  • הוכחת משפט רול דיון אינטואיטיבי סביב הרעיון מאחורי רול והוכחה בשלבים
    14 דקות
  • תרגיל 4 - שימוש במשפט רול כדי למצוא כמה פעמים פונקציה מקבלת ערך בקטע דגש מיוחד על "הבנת הנקרא"
    12 דקות
  • תרגיל 5 - שימוש במשפט רול כדי להסביר כמה שורשים יש לכל היותר - שימו לב לחזקה - איך משפיעה חזקה זוגית וחזקה אי-זוגית?
    21 דקות
  • תרגיל 6 - שימוש במשפט רול כדי להסביר כמה שורשים יש לכל היותר - שימו לב לחזקה - איך משפיעה חזקה זוגית וחזקה אי-זוגית?
    11 דקות
  • הערך הממוצע של לגרנז' - נוכיח את הערך הממוצע של לגרנז' ונשתמש ברול ובפונקציה הפרשית לשם כך
    11 דקות
  • תרגיל 7 - נוכיח את שאלות 8ו-9 מפרק 8 - שילוב של שתי השאלות האלו נותן לנו כלי חשוב נוסף העוסק בדיון סביב רציפות במידה שווה
    20 דקות
  • תרגיל 8 - רציפות במידה שווה ע"י שאלה 9 - נגזרת חסומה
    24 דקות
  • תרגיל 9 - רציפות במידה שווה ע"י שאלה 9 - ניגזרת חסומה
    14 דקות
  • תרגיל 10 - פונקציה שאיננה רציפה במידה שווה - ע"י הגדרה ומשפט הערך הממוצע של לגרנז' - טכניקה מוכרת רק הפעם נעזרים בלגרנז'
    16 דקות
  • תרגיל 11 - תרגיל תרואטי ויחסית קל ובו "נמחצה" קטע כדי להפעיל את הערך הממוצע של לגרנז'
    7 דקות
  • הוכחת משפט 8.7 משפט שבעזרתו נוכל להוכיח כי פונקציה קבועה בקטע סגור
    9 דקות
  • הוכחת משפט 8.8 מעזר במשפט 8.7 כדי להוכיח את משפט 8.8 וכך נקבל כלי שעוזר לבדוק האם פונקציה קבועה בכל סוג של קטע
    9 דקות
  • תרגיל 12 - שימוש במשפט 8.8 וטכניקה להוכיח שפונקציה היא אי-זוגית
    7 דקות
  • תרגיל 13 - נשתמש בערך הממוצע של לגרנז' ונוכיח כי סדרה מתכנסת במובן הרחב - תרגיל עם הרבה שלבים ודיון שחוזר לפרק 3
    19 דקות
  • תרגיל 14 - שימוש קלאסי וטכני בלגראנז' - לרוב נמצא בשאלות הוכח הפרך
    11 דקות
  • משפט 8.17 נוכיח את משפט 8.17 כדי לקבל מונוטוניות ע"י הנגזרת
    7 דקות
  • תרגיל 25 מהספר - תרגיל זה יעזור לנו להסיק על מונוטוניות בקטע סגור ממונוטוניות בקטע הפתוח שלא מכיל את הקצוות ויעזור לנו להוכיח את משפט 8.18 מיד אחריו
    15 דקות
  • משפט 8.18 משפט שמכליל את 8.17 ומאפשר לנו להסיק על מונוטוניות בקטע שלם (כלומר כולל הקצוות) ולא רק בפנים הקטע - נעזרים כמובן במשפט 8.17 ובשאלה 25 שהוכחנו לפני כן
    6 דקות
  • תרגיל 15 - תרגיל מיוחד העוסק בהשוואה של מיתר( קו ישר) ופונקציה שניפגשים בנקודות הקצה. הרבה שלבים ודיון מורכב - לבוא רעננים!
    19 דקות
  • תרגיל 16 - הסקת מסקנה על ניגזרת מהנגזרת השניה כדי לוודא שהיא עולה ושימוש בהנחת השלילה
    24 דקות
  • תרגיל 17 - תרגיל ארוך שכל סעיף בו משתמש בסעיף שלפניו. שימוש מיוחד בערך הממוצע של לגרנז' וטכניקות עבודה "מגניבות". בסוף נוכיח קיום גבול באופן מיוחד - ממליץ לנסות כמה שאפשר לבד
    33 דקות
  • תרגיל 18 - איך נמנע מיישום לא נכון של משפט פרמה ותחומי עליה וירידה בשתי דרכים שונות (אחת מהן ע"י נגזרת שנייה) כדי למצוא נקודות קיצון.
    13 דקות
  • הערך הממוצע המוכלל - הוכחה הוכחה לערך הממוצע המוכלל של קושי
    10 דקות
  • תרגיל 19 - שימוש פשוט וקלאסי בערך הממוצע המוכלל
    7 דקות
  • תרגיל 20 - שימוש פשוט וקלאסי בערך הממוצע המוכלל
    12 דקות
  • משפט דארבו - נוכיח את משפט דארבו (8.10) ונשים לב לרעיון היפה בהוכחה - נשתמש בהגדרת הנגזרת עבור פונקציה הפרשית שנבנה. הפונקציה ההפרשית היא בנייה קלאסית בכל הקשור לעבודה עם דארבו
    17 דקות
  • תרגיל 21 - יישום קלאסי של משפט דארבו - הטריק הוא להבין איזו פונקציה נגדיר כדי לקבל את הנגזרת הרצויה
    7 דקות
  • תרגיל 22 - יישום קלאסי של משפט דארבו - הטריק הוא להבין איזו פונקציה נגדיר כדי לקבל את הנגזרת הרצויה. נותנים דגש על נגזרת חד-צדדית.
    8 דקות
  • תרגיל 23 - יישום מיוחד מאוד לדארבו, ואם נדייק - איך מקבלים סתירה למשפט דארבו
    9 דקות
  • תרגיל 24 - האם קיימת פונקציה כך שהנגזרת שלה היא... משפט 8.12 המדבר על רציפות של הנגזרת
    8 דקות
  • תרגיל 25 - תרגיל טכני ובו נציג שיטות/טכניקות לשימוש בכלל לופיטל, שימו לב שצריך לנמק מדוע מותר להשתמש בכלל לופיטל לפני שמשתמשים בו!
    40 דקות
  • תרגיל 26 - נוכיח גזירות בנקודה ע"י הנגזרת וכמובן כלל לופיטל. מי שמנסה קודם לבד - היזהרו שלא להיגרר ל-"יותר מדי לופיטלים"
    7 דקות
  • תרגיל 27 - לא משווים פונקציות!!! מיני חקירה של פונקציה בדגש על תחומי עליה וירידה. רמז - נגזרת שנייה זו לא מילה גסה!
    10 דקות
  • תרגיל 28 - חוקרים פונקציה - תחומי עליה וירידה וסעיף נוסף ומעניין העוסק במחזוריות של פונקציה טריגונומטרית בקטעים מסויימים - שווה לנסות לבד קודם!
    34 דקות
  • תרגיל 29 - חקירה נוספת - שימו לב להבדל בין ניגזרת חיובית (למשל) לבין הטענה שהפונקציה עצמה חיובית או שלילית
    15 דקות
  • תרגיל 30 - תרגיל מיוחד העוסק בקמירות אך לא בבאופן ברור - שימוש נכון בלגרנז' וחלוקה נכונה של הקטע פותרת את הבעיה
    11 דקות
  • תרגיל 31 המשך לתרגיל 30 - שימוש איכותי בהנחת השלילה וערך הממוצע של לגרנזז' יוביל לפתרון איכותי
    11 דקות
  • תרגיל 32 - תרגיל מיוחד העוסק בשימוש נכון בלגרנז, ובהגדרת הגבול בשאיפה לאינסוף - שימו דגש על האופן שבו משתמשים בהגדרת הגבול בכדי להוכיח גבול אחר
    14 דקות
  • תרגיל 33 - חקירה מלאה של פונקציה עד לשרטוט גרף
    22 דקות
  • שיעור 34 - טיפים למבחן
    41 דקות
פרק 9 - מבחנים
שיעורים : 7
סה״כ : 6 שעות 20 דקות
  • מבחן 01 - שאלות 1-2 (מבחן + פתרון מוקלד במשאבים)
    59 דקות
  • מבחן 01 - שאלות 3-4
    1 שעות 8 דקות
  • מבחן 01 - שאלות 5-9
    1 שעות 2 דקות
  • מבחן 02 - שאלות 1-2 (מבחן + פתרון מוקלד במשאבים)
    35 דקות
  • מבחן 02 - שאלות 3-4
    45 דקות
  • מבחן 02 - שאלות 5-7
    1 שעות 10 דקות
  • מבחן 02 - שאלות 8-9
    40 דקות
ידע קודם מומלץ
רצוי מאוד לחזור על נושאים ברמה תיכונית של 5 יחידות לימוד במתמטיקה לפני לימוד הקורס.
תיאור

״חשבון האינסופיים״ או בשמו הידוע יותר – חשבון אינפיניטסימלי (infinitesimal calculus or just Calculus) הינו ענף במתמטיקה העוסק בחקר של ״שינוי רציף״ (continuous change), ״קצב השינוי בכמויות״ (rate of change of quantities), אורכים, שטחים ונפחים של אובייקטים (כנאמר ״שטח בין שתי עקומות״). 

 

המושג שעומד בבסיס הענף הינו מושג הגבול הידוע בתור ״לכל אפסילון קיים N כך שלכל n ש

הגדול מ- N נקבל כי המרחק של הסדרה/הפונקציה מגבולה הוא לכל היותר אפסילון״ כאשר מושג זה מאפשר לנו בעצם לחקור ולעסוק בתוצאה של תהליכים אינסופיים.

 

מחשבה מעניינת שמתווספת לדיון הנ״ל שאנחנו נכנה במהלך הקורס ״כשאלה הנדסית״ שואלת - האם באמת ישנם כאלו תהליכים אינסופיים בטבע שאותו המתמטיקה מתיימרת לתאר? האם למשל כמות החומר ביקום היא אינסופית ולכן ישנם תהליכים אינסופיים? האם מעניין אותנו שטייס אוטומטי יודע להגיע להטיס את המטוס ליעדו ״באינסוף״ או כעבור ״אינסוף זמן״? בהחלט שאלה מעניינת וחשובה.

שני האישים הבולטים ביותר בתחום ואלו שבעצם גילו את החשבון האינפיניטסימלי הינם סר אייזיק ניוטון וגוטפריד וילהלם לייבניץ שפחות או יותר הגיעו לאותה התגלית באותו הזמן וחוץ מתרומה מדעית לעולם תרמו גם עוד מריבה הקשורה ב – ״למי מגיע הקרדיט״ אך בכך אנחנו לא נעסוק בקורס שלנו.

החשבון האינפיניטסימלי מבוסס על שני ענפים עיקריים – חשבון דיפרנציאלי וחשבון אינטגרלי ומכאן השם הידוע הנוסף לקורס והוא חדו״א (חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי).

  • חשבון דיפרנציאלי עוסק בשאלה ״מהי מהירות רגעית של האוטו שלי?״ כלומר איך בעצם יודע הרכב שלכם לומר לכם מה המהירות שאתם נושאים בכל רגע נתון (שיעור רגעי של השינוי בערכי הפונקציה – שזה המרחק בהתאם לשינוי בערכי המשתנים – שזה המהירות) ותחת הכותרת המשונה הזו בעצם נמצא את כל הקשור לרציפות, נגזרת, מהירות, תאוצה, טורי טיילור וכו,.
  • חשבון אינטגרלי עוסק בשאלה ״מה השטח שכלוא בין שתי עקומות של פונקציות״ וכמובן שהדבר מוכלל לשטחים של גופים דו-ממדיים ונפחים של גופים תלת-ממדיים ואפילו שיחה עם יותר ממדים שהיא שיחה שמי שמקיים אותה בטוח קיבל ציון טוב בקורס הזה.

אנחנו כמובן נלמד את הקורס חשבון אינפיניטסימלי 1 שבו נתרכז בנושאים הבאים:

  • אקסיומות המספרים הממשיים ובהם עיקרון ארכימדס, החלק השיברי, ערך שלם תחתון ועליון וצפיפות של קבוצות.
  • גבולות של סדרה בדגש על עבודה נכונה עם ההגדרה ולאחר מכן עבודה עם חוקים אריתמטיים
  • חסם עליון (sup) וחסם תחתון (inf¡) של קבוצות 
  • גבולות חלקיים של סדרות ותתי-סדרות ובהם הלמה של קנטור, בולצאנו וירשטראס, הזזה של סדרה וקריטריון קושי להתכנסות של סדרה.

מעולם הסדרות נעבור לעולם הפונקציות ונדבר על:

  • הגדרת הגבול של פונקציה (אפסילון ודלתא)
  • פונקציה רציפה ובפרט נכיר את היינה (הקושר סדרה עם פונקציה), משפט ערך הביניים ושני המשפטים של וירשטראס
  • פונקציה רציפה במידה שווה (רב״ש) ובה נכיר את משפט קנטור וכמה שאלות מרכזיות ושימושיות.
  • נכיר את פונקציית האקספוננט והלוגריתם הטבעי (ln) וטכניקות חישוב גבולות של פונקציות מעריכיות
  •  הגדרת הנגזרת ובעזרתה משפטים מאוד חשובים כגון משפט פרמה, רול, משפט ערך הממוצע של לגראנז׳ משפט דרבו כלל לופיטל והתנהגות הפונקציה מתוך הנגזרת הראשונה והשנייה שלה.